Forestillinger
Odense Teater
Odense Teater

Menu

DEN VÆGELSINDEDE

To af Danmarks sjoveste kvinder, Louise Mieritz og Ditte Hansen, har skrevet en forrygende ny version af Holbergs klassiske forvekslingskomedie fyldt med intriger og kærlighed.

Den ekstravagante modeskaber Lulu er indbegrebet af vægelsind. I en konstant vekslen mellem fitnessfanatisme og junkfoodafhængighed, køligt overblik og skingrende hysteri skifter hun personlighed i ét væk. Snart er hun en bly viol, snart er hun en sexkilling.

Som en magnet både frastøder og tiltrækker Lulu alverdens mænd, og da kokken Peter og roeren Michael bliver skrottet af Pia og Mia, hvirvles de alle ind i Lulus djævelsk vægelsindede spil. Hendes væsen tiltrækker også den fascinerede hjerneforsker Janus, som måske, måske ikke, ender med at forstå hende. 

På bedste Holberg-manér er forviklingerne mange, før kærlighedskabalen kan gå op i DEN VÆGELSINDEDE.

Store Scene
Premiere 1. september 2015 kl. 19:30

Spilleperiode
1. - 27. september 2015

Priser
Fra 50 - 315 kr.

Varighed
Ca. 2 timer og 25 minutter inkl. pause.

Forpremierer
29. august 2015 kl. 16:00
31. august 2015 kl. 19:30

Tip en ven

Pressen skrev

Berlingske

"Holbergs "Den vægelsindede" som fræk og frivol moderne sex komedie om vor tids frie valg på alle hylder."

Cph Culture

"Kan Holbergs "Den vægelsindede" sige os noget i dag? Ja, så absolut især hvis man tør gå så meget i kødet på den, som man gør på Odense Teater."
 

Fyens Stiftstidende

Ikke mindst indsparkene, der nagler tidens trends, kalder på kluklatteren: latte af hårdtristede guatemalabønner, økobrød uden gluten, sukker, gær og mel, angsten for snigende tyndfedme, socialt samvær, der konsekvent bliver overrulet af indtikkende sms’er, og nærvær der mestendels optræder i form af et øvelsesprogram. Den slags nålestik afsætter Hansen & Mieritz med en tatovørs præcision.

Information

"På Odense Teater folder Rikke Lylloff sig ud som uimodståelig stjerne i Ditte &
Louises hylende sjove gendigtning af Holbergs ’Den Vægelsindede’"

Jyllands-Posten

"En overdådigt morsom opdatering af Holbergs komedie om kvinden, der hele tiden skifter humør."

Politiken

"Der er sjov i gaden, når Ditte Hansen og Louise Mieritz laver nutidsfarce frit efter Holberg"

Ungt Teaterblod

"Denne forestilling skal ses, hvis du er til Holberg-klassikere, Ditte Hansens og Louise Mieritz’ komiske talent blandet med nøgne mænd og nærvær versus vægelsind og nuancerede kvinder og ikke nødvendigvis i den rækkefølge! Du kan såmænd også se forestillingen, hvis du bare er generelt i tvivl om, hvad du egentligt skal bruge din aften og resten af dit liv på."
Læs hele anmeldelsen her

Af Ditte Hansen og Louise Mieritz frit efter Ludvig Holberg

Iscenesættelse Jens August Wille

Scenografi Camilla Bjørnvad

Koreografi Peter Friis

Pressefotos

Se flere

Den Vægelsindede

STJERNEARRANGEMENT

STORE SCENE - TORSDAG 10. SEPTEMBER, KL. 17.30-18.30


Mød de to dramatikere Ditte Hansen og Louise Mieritz som har skrevet denne moderne version af Ludvig Holbergs komedie. Sammen med instruktør Jens August Wille og skuespiller Rikke Lylloff vil de fortælle om arbejdet med forestillingen.

>> Tilmeld dig her

(Stjernearrangementerne er forbeholdt Odense Teaters Stjernekunder)

Ditte Hansen og Louise Mieritz

Odense Teater har bedt to af Danmarks sjoveste kvinder, Ditte Hansen og Louise Mieritz, tage temperaturen på det moderne menneske i en modernisering af Holbergs komedie DEN VÆGELSINDEDE. 

Ditte, Louise og Holberg har det tilfælles, at de er eminente til at beskrive menneskets pinligheder. Hvorfor er vi så bange for at vælge? Og hvorfor tror vi altid, at græsset er grønnere hos naboen?

Ditte Hansen og Louise Mieritz er ikke bange for at gøre befriende grin med hverken sig selv eller andre. Det har de senest vist i deres tv-serie DITTE OG LOUISE. Ligesom Ditte og Louise var Holberg eminent til at fortælle om menneskets pinligheder, og derfor var det oplagt at få de to til at skrive en ny version af DEN VÆGELSINDEDE. Selvom stykket er skrevet i 1722, er det meget moderne med sit fokus på den menneskelige foranderlighed og ubeslutsomhed. 

Louise: ”Vægelsindet er et godt billede på vores krise over at have frit valg på alle hylder i dag. Jeg kan i hvert fald spejle mig selv rigtig meget i hovedpersonen Lulus tvivl om, hvorvidt hun skal være romantisk, sexet, karrierekvinde eller sælge alle sine ejendele og blive nødhjælpsarbejder i Afrika. Det er alt sammen muligt, man skal bare vælge.”

Ditte Hansen og Louise Mieritz’ version af DEN VÆGELSINDEDE foregår i en moderne genkendelig verden, hvor Holbergs hovedperson, dameskrædderen Lucretia, er blevet til modeskaberen Lulu.

Ditte: ”Vi har stort set beholdt Holbergs figurer, struktur og idé med at belyse et menneskeligt karaktertræk, som vægelsindet, gennem et menneske, der er helt gennemsyret af det. Vi har ryddet lidt ud i tjenerne, for dem har vi jo ikke så mange af i dag.”

Louise: ”Bortset fra Lulus tjener Henrik. Ham har vi beholdt. I modeverdenen har man også stadig tjenere eller assistenter, som nærmest er slaver. Så det kunne godt give mening.”

Ditte: ”Lulu er katalysator for to parforhold, der går i skuddermudder.”

Louise: ”Fordi parrene ikke har forventningsafstemt særlig godt, kan man vist roligt sige. De to kærestepar kan ikke rigtig få kærligheden til at fungere. Umiddelbart virker de som to umage par, men måske skal de egentlig bare prøve at snakke sammen. Vi har gjort Lulus egen kærlighedshistorie mere romantisk, end den var hos Holberg. Der er kommet noget romantisk komedie lidt a la Bridget Jones møder Colin Firth over historien mellem Lulu og videnskabsmanden
Janus, som er helt fascineret af hende. Lulu møder en mand, der virkelig vil have hende og kan rumme alle hendes mærkværdigheder. Spørgsmålet er så, om Lulu kan være den samme så
længe, at hun kan sige ja til kærligheden ..."

Ditte: ”Men det er ikke bare Lulu, der har et problem. Vi har spredt vægelsindet ud mellem alle stykkets personer. Vi synes, det er et klassisk træk ved os moderne mennesker, at vi er så forkælede og har svært ved at mærke os selv. Når vi kan vælge alt, hvad har så værdi? Hvem skal vi være?” 

Holbergs stykker havde altid en morale, noget publikum skulle lære af stykket. Har I også en morale, eller noget I gerne vil have at publikum tænker over, når de går ud af teatret? 

Louise og Ditte: ”Vores morale er blevet ”at græsset ikke nødvendigvis er grønnere på den anden side. Det er grønnest, der hvor du vander det.” Det kan være, at man nogle gange skal blive og kæmpe for kærligheden, selvom den er besværlig. Og pleje den. Måske skal vi også leve lidt mere i nuet. Når vi hele tiden har travlt med at komme videre til næste parforhold eller næste livsstilsprojekt, risikerer vi at gå glip af alt det vigtige. Lige meget hvad du vælger, så vælg det, og vær tilstede i det du gør!”

Ludvig Holberg

Selvom Ludvig Holberg blev født i Norge, regnes han i dag for en af de største danske dramatikere. Dengang var Norge og Danmark samlet i ét stor-kongerige under den enevældige danske kong Christian V. Holberg blev født i den levende norske handelsby, Bergen, i 1684. Som 17-årig flyttede Holberg til København, hvor han begyndte at læse på Københavns universitet. 


I årene 1714-16 tog Holberg på dannelsesrejse til Italien og Frankrig. Her oplevede han de inspirationskilder, der skulle blive grundlaget for både hans æstetik og politiske engagement.

I Italien overværede han blandt andet den komiske teatertradition Commedia dell’arte i Rom. Sin hovedinspiration fik Holberg dog i Frankrig, hvor han overværede den franske dramatiker Molières teaterstykker. Her var intrigen bygget op om en naragtig hovedperson, men narrestregerne var tilsat en politisk spydighed. En kritik af hele det hierarkiske samfund, som kunsten både i Danmark og i Frankrig udsprang fra. 

Holberg begyndte straks med stor hastighed at producere sine værker, i hvad han selv kaldte sin ”poetiske Raptus”. Hensigten var at moralisere – det vil sige, at diskutere den menneskelige adfærd kritisk. Og ingen var for fine til at blive udstillet. I Holbergs værker blev alt vendt på hovedet. Bonden kunne blive adelig for en dag i ”Jeppe på bjerget” eller den lærde, intellektuelle kunne vise sig at være håbløst dum ”Erasmus Montanus”. Fælles for alle hans stykker var, at gode og moderne fornuftsprincipper blev udfordret af magt, selvbedrag og dumhed.

Odense Teater
Jernbanegade 21
5000 Odense C
Billetten 66 12 00 52
odenseteater@billetten.dk

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere.

OK

Jesper Koch Andersen