Odense Teater | Mågen | Odense Teater
Mågen | Odense Teater

Mågen

Store Scene

3. feb. - 9. mar. 2024

Spilletider

Mandag-torsdag kl. 19.30

Fredag kl. 17.00

Lørdag kl. 16.00

Pris

Fra 110 kr. til 420 kr. 

Varighed

Ca. 2 timer og 45 min. (inkl. pause)

Ulykkelig kærlighed, jalousi, kunst og en død måge

 

Konstantin og Nina er forelskede. Konstantin er en håbefuld forfatter og har fået Nina
til at medvirke i opførelsen af sit nyeste stykke. Som publikum har Konstantin indbudt familien, husets venner og ikke mindst Konstantins mor, Irina Arkadina, en feteret skuespillerinde og hendes nyeste elsker, den berømte digter Trigorin.

 

Publikum er ikke så koncentrerede, som Konstantin drømmer om. Rasende stopper han forestillingen. Hvis han ikke lykkes som digter, hvem er han så? Hvorfor ser hans mor ikke andet end sin fremskredne alder, når hun ser på ham? Elsker Nina ham stadig? Desperat skyder han en måge.

 

Der er ikke langt fra alvor til galgenhumor, når Tjekhov portrætterer mennesker i al deres afmagt. Usikre, rådvilde, uden retning i livet og med følelser for alle de forkerte. Gennem historien mærker vi kærlighedens eviggyldige og til tider destruktive væsen. Og ikke mindst hvordan den brændende trang til at skabe kunst kan knuse den kunstneriske sjæl.

 

Oplev Tjekhovs berømte mesterværk i en vibrerende og moderne version af den prisbelønnede dramatiker Simon Stephens.

Trailer

Publikum
”Det var en oplevelse langt ud over mine forventning. En fantastisk intensitet af alle, en virkelig god oplevelse"

Iscene.dk

"Vedkommende drama med eviggyldig relevans"

Læs anmeldelse

Sceneblog.dk

"Kristoffer Helmuth leverer en pragtpræstation som Konstantin"

Læs anmeldelsen

Migogodense

"Mågen er virkelighedsnært, fængende og ganske enkelt godt teater!"

Læs anmeldelsen

CPH Culture

"Mågen også i denne udgave betager og bevæger"

Læs anmeldelsen

Kjerteminde Avis

"Fremragende skuespil i Odense Teaters 'Mågen'"

Læs anmeldelsen

Kristeligt Dagblad

"'Mågen' på Odense Teater skal særligt ses for det flotte ensemblespil, som igen understreger, at her har teatret en helt særlig position i Danmark."

Information

"Malene Melsen rammer perfekt den hårfine balance mellem det tragiske og det komiske hos Tjekhov - så sårbart at det er til at tude over."

Weekendavisen

”Så rigt et persongalleri, at hvem det egentlig handler om, bliver op til øjet, der ser”

Ungt teaterblod

"Natalí Vallespir Sand som Konstantins egoistiske mor Irina formår at skabe en realistisk og kompliceret kvinde, der ikke bare er charmerende og overfladisk, men også følsomt usikker, verbalt bidsk og rørende kærlig."

Læs anmeldelsen

Morten Buckhøj

"Ensembleteater på et meget højt niveau"

Læs anmeldelsen

Klub/U

"Mågen rammer både alvor, komik, romantik og teater i verdensklasse" - Camilla Gyldenlev

Læs anmeldelsen

Klub/U

"Nicolai Fabers instruktion af ensemblet er dog dét, som giver denne opsætning luft under sine mågevinger." - Mathilde Bech

Læs anmeldelsen

Bag forestillingen

Af

Anton Tjekhov

I ny version af

Simon Stephens

Iscenesættelse

Nicolei Faber

Scenografi og kostumer

Jonas Fly Filbert

Komponist og musiker

Hannah Schneider

Lysdesign

Simon Holmgreen

Lyddesign

Kim Malmose

Forlag

Colombine Teaterförlag

medvirkende

Gratis
introduktioner

Bliv godt klædt på til Odense Teaters forestillinger med vores introduktioner. Efter introduktionen har du mulighed for at strække benene eller spise inden, du skal se forestillingen. Alle introduktioner er gratis. Du tilmelder dig via link nedenfor.

  • Onsdag 7. februar kl. 18.00 – 18.30
    Mød skuespillerne Kristoffer Helmuth og Natalí Vallespir Sand, som spiller den kunstnerisk ambitiøse og forelskede Konstantin og hans mor, den feterede skuespillerinde Irina, og hør om arbejdet med denne bearbejdede version af engelske Simon Stephens.

  • Tirsdag 27. februar kl. 18.00 - 18.30
    Anton Tjekhov elskede lange sætninger, og den engelske dramatiker Simon Stephens er berømt for sit enkle og klare sprog. Begge har de skabt fantastisk dramatik som har begejstret publikum på scener i hele verden. Hvad sker der når deres evner mødes i denne version af Tjekhovs Mågen som Stephens har bearbejdet? Bliv klogere på det i selskab med instruktør Nicolei Faber og skuespiller Anders Gjellerup Koch.

Dyk dybere ned...

Interview med Nicolei Faber og Jonas Fly
Afspil

Interview

Samarbejde mellem instruktør og scenograf

Hør instruktør Nicolei Faber og scenograf Jonas Fly Filbert fortælle om deres samarbejde, når de i fællesskab skaber en forestillings visuelle og fysiske univers. 

Interview med Kristoffer Helmuth
Afspil

Interview

Bliv klogere på karakteren Konstantin

Skuespiller Kristoffer Helmuth gør os klogere på unge Konstantin, der drømmer om at nå ud med sin kunst, vinde Ninas hjerte, og få sin mors kærlighed.

Interview med Natalí Vallespir Sand
Afspil

Interview

Vi kan genkende os selv i Mågen - og det er sjovt

Skuespiller Natalí Vallespir Sand fortæller bl.a. om hvorfor Mågen stadig er relevant i dag, og hvordan vi kan genkende os selv i mange af karaktererne og deres handlemønstre. 

Interview med instruktør Nicolei Faber
Læs mere

Interview med instruktør Nicolei Faber

Man bliver aldrig færdig med Mågen

Nicolei Faber har instrueret Mågen, og mener aldrig han rigtig bliver færdig med den forestilling. Læs interviewet og find ud af hvorfor, hvordan ideen til at musikken skulle fylde i forestillingen opstod. 

Menneskelighed på scenen
- Anton Tjekhov

Forfatter og dramatiker Anton Tjekhov (1860 - 1904) debuterede i 1887 med skuespillet Ivanov. Senere skrev han stykkerne Mågen (1896), Onkel Vanja (1897), Tre Søstre (1901) og Kirsebærhaven (1904).

 

Sammen med August Strindberg og Henrik Ibsen anses Anton Tjekhov som en nøglefigur indenfor den tidlige modernisme. Både som forfatter og dramatiker insisterede han på, at kunstens rolle først og fremmest var at stille spørgsmål og ikke besvare dem. Hans dramatik bragte hverdagen på scenen.

 

Tjekhov udfordrer sit publikum ved at undlade at skabe konventionel handling. Han er blevet kaldt antydningens mester og dramaet finder ofte sted imellem linjerne i det usagte.

 

I stedet har han et utrolig fint blik på menneskets, nå ja menneskelighed. På vores utilstrækkelighed, selvoptagethed og mislykkede møder. På alt det store og livsomvæltende, der ligger under hverdagens smalltalk. Og ikke mindst på den snublende nærhed mellem det komiske og det tragiske. Humoren hos Tjekhov ligger som en evig understrøm under og mellem ordene og menneskene.

 

Tjekhov er sjov og sexet
- Simon Stephens

Den engelsk/irske dramatiker Simon Stephens har moderniseret denne version af Mågen, sprogligt og dramatisk for at få Tjekhovs særlige talent for at se mennesker helt frem til et moderne, nutidigt publikum.

 

Simon Stephens har udtalt at Tjekhov er en af hans yndlingsforfattere og noget tyder på, at de klæder hinanden. Simon Stephens har i hvert fald fået stor ros for sine bearbejdelser af henholdsvis Kirsebærhaven, Mågen og senest en 1 mands version af Onkel Vanja.

 

For mange er Tjekhov og hans dramatik noget, der virker svært, bedaget og alvorligt, men det er langt fra sådan Simon Stephens ser ham: - Hvis du ser billeder af Anton Tjekhov, er han sjov, sexet og har et glimt i øjet. Han er ikke en museumsfigur.

 

Simon Stephens er også en succesfuld engelsk dramatiker i sin egen ret. Hans dramatik bliver spillet i hele Europa, og han er sammen med Dennis Kelly og Martin Crimp en af de mest spillede engelske dramatikere udenfor England. 

 

Hans stykker har vundet adskillige priser. På Odense Teater har du kunnet oplevet forestillinger som Den mystiske sag om hunden i natten (efter Mark Haddons roman) og Maria, som i øvrigt genopsættes i maj 2024. 

 

Måske du også kan lide...

Praktiske informationer

Forestillingen starter på det tidspunkt, der står skrevet på din billet. Dørene til teatret/foyerområdet åbner en time før forestillingen begynder. Dørene ind til salen åbner som udgangspunkt en halv time før forestillingen begynder. Vi ser gerne, at du kommer i god tid, så du kan nå at finde din plads og sætte dig til rette inden forestillingen starter.

Kommer du for sent til en forestilling, og er dørene lukkede, kan du først blive lukket ind i en eventuel pause. Billetter refunderes ikke.

Uanset om du skal i teatret i Jernbanegade eller i kulturhuset Odeon, så anbefaler vi at bruge parkeringskælderen under kulturhuset Odeon, da der rigeligt med plads. 

Der er fire forskellige indgange, og den der ligger tættest på teatret i Jernbanegade er ind/udkørsel via Nørregade lige ved Fakta – den hedder Vest. Hvis du skal i Teatersalen er alle indgange gode. 

Læs mere om parkering

Det er nemt at komme til Odense Teater med den kollektive trafik. Odense Teater ligger kun 5 minutters gang fra Odense Banegård, hvor både regionale busser, bybusser, tog og letbanen stopper. Kryds Østre Stationsvej og gå gennem Kongens Have, og så er du ved teatret.

Se kort her


Skal du se en forestilling i Teatersalen på Odeon, er der letbanestop lige udenfor, og kommer du fra Odense Banegård er der også kun 5 minutters gang.

Se kort her

I Jernbanegade er der gratis garderober, du kan benytte på eget ansvar. Der er dog ikke så mange, så hvis der er fyldt er du velkommen til at tage dit overtøj med ind i salen. 

I Teatersalen i Odeon kan du tage dit overtøj med ind i salen eller benytte garderobestativer på eget ansvar i foyeren.

Det står på din billet, hvor du skal sidde henne i salen. På alle vores scener er der personale til stede, som kan hjælpe dig med at finde din plads. Der er først adgang til salen, når personalet åbner dørene.

På Værkstedet og Foyerscenen er der unummererede pladser. Er du dårligt gående, seende eller hørende kan du henvende dig til en forhuspersonalet og få reserveret en plads i salen.

Du kan altid købe lækre snacks og drikkevarer før forestillingen i vores foyerområder. Du kan bestille dine drikkevarer til pausen inden forestillingen starter, så slipper du for eventuel kø. Du må gerne nyde dine drikkevarer og snacks inde i salen. Vi opfordrer dog til, at larme så lidt som muligt

Nelle's i Jernbanegade
Den populære Odense-kæde Nelle's driver caféen på Odense Teater i Jernbanegade. Så om du skal i teatret og se en forestilling og skal have stillet den lille sult, eller om du bare skal ud og hygge, så klarer de den. Læs mere om Nelle's

Odeon
Skal du opleve en forestilling i Teatersalen i Odeon, så kan du at besøge Café Odeon Social eller Restaurant Schiøtz. Læs mere om Odeons spisesteder.

Hvis der er pause i forestillingen, skriver vi det her på hjemmesiden under den pågældende forestilling umiddelbart inden premieren. Pauserne varer typisk 15 minutter. Vær opmærksom på, hvornår klokken ringer i foyeren - når klokken ringer, skal du gå til din plads.

KØRESTOLE
Kørestolsbrugere har adgang til alle teatrets scener. Ved køb af billet skal du oplyse, at du er kørestolsbruger. Der er indgang til Store Scene for kørestole gennem Café Nelle's Odense Teater. Kontakt teatrets personale, hvis du har brug for hjælp. Det er vigtigt, at du gør opmærksom på at du har en kørestol med når du køber din billet, så vi kan have en plads klar til dig.

TELESLYNGE
Odense Teater har fået teleslynge på Store Scene (Jernbanegade). Af tekniske grunde, som vi ikke kan ændre på, dækker Teleslyngen bedst på række 7-15 (gulv) og samt 1. og 2. balkon – den kan også virke på de øvrige rækker, men her kan vi ikke garantere den bedste oplevelse.

Når vi spiller i ODEONs Store Sal, er der teleslynge på gulv og 1. balkon. På 2. balkon kan der udleveres IR modtagere, som kan bruges sammen med et høreapparat.

Der er ikke mulighed for teleslynge på teatrets andre scener (Teatersalen i ODEON, Værkstedet eller foyerscenen).

Kontakt teatrets personale inden forestillingen for nærmere information.

 

Læs mere vedr. særlige behov under FAQ

I kunsten kan livet kendes