Log ind

Oplevelser

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Priser

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Om teatret

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Praktisk info

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Skoler

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Søg

Begynd indtastning for at søge

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Begynd indtastning og klik søg for at foretage en søgning

af henrik ibsen

Fruen fra havet

 

ingen pause

Spilletid 1 time og 20 minutter

 

 

myten om havfruen

Havfruer har i århundreder svømmet gennem menneskets fantasi og kulturelle fortællinger – som symboler på både skønhed og fare, frihed og længsel. Disse mytiske væsner, halvt menneske og halvt fisk, optræder i folklore over hele verden og afspejler ofte menneskets forhold til havet og det ukendte. I den nordiske folketro møder vi blandt andet fortællingen om sælkvinden, eller “selkierne”, som kan skifte mellem sæl og menneskeform. Myterne kredser om frihed og tvang, ofte med tragiske skæbner, hvor en sælkvinde holdes fanget på land, fordi hendes sælskind er blevet skjult. Fortællingen udtrykker en længsel mod havet og mod at være tro mod sin natur.

Denne længsel kommer også til udtryk i Henrik Ibsens Fruen fra havet fra 1888, hvor hovedpersonen Ellida føler sig draget mod havet og en mystisk fremmed fra fortiden. Havet bliver et symbol på det ukontrollerbare begær og behovet for frihed. Stykket udfolder sig som et psykologisk drama om valg og identitet. H.C. Andersens eventyr Den lille havfrue fra 1837 er den mest kendte litterære version i Norden. Her ofrer havfruen sin stemme og sit liv for kærligheden, men opnår aldrig det menneskeliv, hun længes efter. Fortællingen rummer dybe temaer om sjæl, opofrelse og identitet.

I samtiden er havfruemyten gendigtet af fx japanske Hayao Miyazaki i filmen Ponyo fra 2008, hvor en lille havpige drømmer om et liv blandt mennesker. I modsætning til tragiske versioner slutter filmen i harmoni. Havet skildres som både fortryllende og kraftfuldt. Havfruen har således tjent som et alsidigt symbol i kunsten – fra folkemytens sælkvinder til moderne animation, fra romantiske tragedier til feministiske fortolkninger. Hun repræsenterer menneskets dragning mod det ukendte, splittelsen mellem to verdener og længslen efter at høre til – uden at miste sig selv.

En våd kvinde drikker begærligt af en stor vandflaske. Bag hende står en nøgen mand der hælder en spand vand ud over sig. Fra forestillingen Fruen fra havet på Odesense Teater.

Politiken

"Anders Gjellerup Koch er forrygende til at spille en mand af denne verden, og Ida Cæcilie Rasmussen er forrygende til at spille en kvinde af en anden, det er helt eminent skildret, hvordan de befinder sig to forskellige sfærer."

Læs anmeldelsen

Iscene.dk

"Og her leverer Ida Cæcilie Rasmussen, der også spiller stilsikkert op imod Benjamin Kitter, Anders Gjellerup Koch og Ayshan Qvortrup, en fuldstændig sublim præstation."

Læs anmeldelsen

CPH Culture

"FRUEN FRA HAVET bringer ikke blot Ibsens tekst op til vor tid, men også ind i det. Den stiller ikke kun spørgsmålet om, hvem vi er, men også hvem vil vi være takket være en krystalklar iscenesættelse af Liv Helm."

Læs anmeldelsen

Berlingske

"Der er en autenticitet, en råhed, en særegen og hudløs elektrificeret ægthed over dette komplicerede kvindeportræt."

Læs anmeldelsen

om liv helm

LIV HELM er instruktør og tiltrådte som teaterchef på Husets Teater i 2021. Hun har med iscenesættelser som Brøgger, Lille Eyolf, Mit Arbejde, Gertrud Svarer Igen, Kong Lear Eller Daddy Issues og Gengangere taget et personligt greb om fortællinger fra kvindelivet. Her er ingen kraftige paroler men en dyb indsigt og en nuanceret portrættering af livsovergange og kriser forbundet med død, tab, overgreb og skabelsen af nyt liv.

Liv Helm er blevet kaldt en af sin generations vigtigste instruktører. Hun er modtager af instruktørprisen Teaterkatten og Reumert Talentprisen. Hun har modtaget Statens Kunstfonds årlige præmiering to gange, og har vundet en Reumert for Årets musikforestilling for Brøgger.

Liv Helm debuterede desuden som forfatter i 2024 med bogen ‘Med Hjertet I Hånden’. I efteråret 2025 udkommer hendes næste bog ‘Hvis Du Er Bange, Så Ryk Tættere På’.

bag forestillingen

af

Henrik ibsen

iscenesættelse og bearbejdelse

liv helm

scenografi og kostumer

petruska miehe-renard

lysdesign

Christian Vest Berntsen

lyddesigner

erik christoffersen

dramaturg

sosha teperowska

instruktørassistent

Billie Hviid Andersen

scenografassistent

Louise Lövenlund Winding

scenografpraktikant

Patricia Kristiansen

co-produktion

husets teater / odense teater

En mørk scene hvor der står et badekar på gulvet. Spotlys ned fra loftet. I badekaret ligger en nøgen kvinde med benene strakt op i luften. Fra forestillingen Fruen fra havet på Odesense Teater.

Interview med scenograf Petruska Miehe-renard

som en strandet havfrue på badeværelset

I Gengangere var gangen med de mange døre et billede på hemmeligheder, fortielser og måske også klasseforskelle. I Fruen fra havet er vi rykket ind på badeværelset – hvorfor netop det rum?
Vi ville gerne tage Ibsens store symbolske hav helt ned på jorden og spurgte os selv, hvor havet var i vores hverdag – i hjemmet. Kapslet inde i kontrollerede rør. Badeværelset, det mest intime rum og det eneste rum, hvor vandet kan løbe en smule frit. Som en strandet havfrue i hjemmet, ville jeg klart søge mod badekarret!

Der er noget meget hverdagsligt og samtidig mytisk over badeværelset – fra det praktiske til det næsten rituelle. Hvordan har du arbejdet med rummets symbolik?

Jeg er så enig! Det praktiske og det rituelle smelter sammen på badeværelset. Det er både her du ser dig selv i øjnene og her du kan gemme dig væk fra familien i 2 minutter med låst dør (eller kan du?). Jeg elsker de daglige ritualer vi gennemgår på badeværelset, for at soignere os og påtage os en passende maske for dagen. Og jeg tænker tit på, at det, at være sammen på badeværelset, må være den totale blottelse. I Fruen fra haveter vi med familien på badeværelset. Vi har arbejdet med en udvikling i rummet, startende i hverdagsrealismen, for derefter at zoome ind på Ellidas indre og bryde væggene for at gøre badeværelset til hendes tempel og flugtvej.

Ibsens dramaer udspiller sig traditionelt i dagligstuerne. Hvordan oplever du det at rive hans tekster ud af stuen og placere dem i helt andre rum? Hvad åbner det for af nye læsninger?

Det er både med til at forstærke vores projekt og den læsning af teksten, som vi synes er spændende i moderne tid, og det giver nogle interessante sammenstød. Jeg afprøver at bevare rummene som en form for gestus til Ibsen, og for at kunne trække de surrealistiske billeder endnu længere. Min oplevelse med at læse Ibsen med humor og en kærlighed for overdrivelse giver ham nyt liv, og det er dét vi gerne vil viderebringe.

Hvad betyder Henrik Ibsen for dig som scenograf? Er der noget særligt ved hans dramatik, som inviterer til sceniske eksperimenter?

Jeg elsker Ibsens tunge symbolik, som ofte tipper over i kliché – og netop dér er der så meget for mig at hente som scenograf. I Liv Helms bearbejdelse af teksten åndemaner hun jo nærmest alt det uskrevne frem, hvilket jeg gerne vil forstærke i en form for urbilleder på vores menneskelige natur helt ud i ekstremerne. Denne leg med realisme og symbolisme – frem og tilbage – er min måde at undersøge værkerne på.

Når du skaber scenografi, starter du så i teksten, i et billede eller i en stemning? Hvordan var det for Fruen fra havet?

Jeg starter altid i en stemning eller en følelse. Men det er klart, at med så defineret et manus som her, starter det der. Liv og jeg var tidligt enige om, at Ellida er en havfrue, så på den måde udsprang alt herfra. Vi valgte derfor at tage symbolikken for pålydende – måske som udtryk for et forstyrret sind.

Hvilke udfordringer eller overraskelser har du mødt i arbejdet med Fruen fra havet?

Ibsens minutiøse regibemærkninger er dræbende for en scenograf. Udfordringen er at læse dem – uden at læse dem…

Om Petruska Miehe-renard

Petruska Miehe-Renard fik en kandidatgrad fra Det Kongelige Danske Akademi, Skolen for Design, Beklædning, i 2018. I 2020 blev hun en del af studiet How To Kill A Dog sammen med Emma Sehested Høeg, Jennifer Vedsted Christiansen og Amanda Tilia Hamelle, som gjorde sig bemærket med den Reumert-vindende forestilling Lolita for Altid. 

Siden da har hun arbejdet på store scener som Betty Nansen Teatret og Aalborg Teater samt med mere eksperimenterende produktioner som Monkeys Reacting to Magic på Aveny T med gruppen Beyond Cringe & Based.

Derudover har hun skabt produktionsdesign til tv-serien Killjoy, som i 2023 vandt en Robert for bedste korte tv-serie. I 2023 modtog How To Kill A Dog Kronprinsparrets Stjernedryspris.

 I 2023 blev Petruska den første scenograf til at modtage Lauritzen-prisen We Believe In You, samt tildelt Statens Kunstfonds arbejdslegat.

En mand står bøjet ind over en liggende kvinde. Han lader vand fra sin mund løbe ned i kvindens åbne mund. Fra forestillingen Fruen fra havet på Odesense Teater.

Medvirkende

Forestillingsbilleder

spøgelsestriologien

Husets Teater og Odense Teater har indgået et spændende samarbejde, der strækker sig over tre år fra 2024-2026. Sammen præsenterer vi en trilogi baseret på værker af den norske dramatiker Henrik Ibsen, og med Liv Helm som instruktør.

Trilogien, der er døbt ‘Spøgelsestrilogien’, består af de mindre kendte Ibsen-stykker GENGANGERE, FRUEN FRA HAVET og NÅR VI DØDE VÅGNER. Stykkerne har det til fælles, at de alle er skrevet sent i Ibsens forfatterskab, og derudover tager de fat på tematikken om “fortidens spøgelser” – de valg og begivenheder, der hjemsøger os, selv mange år efter de fandt sted. “Det handler om, hvordan man kan blive indhentet af fortidens hændelser og blive tvunget til at tage en omkamp med dem. Det kan være ubehageligt, men det rummer en vigtig forvandlingskraft,” udtaler Liv Helm.

Samarbejdet mellem de to teatre har desuden fokus på at udvikle og udfordre skuespilkunsten. “Vi har tilfælles, at vi præsenterer stor skuespilkunst. Publikum kommer til vores teatre for at se fantastiske skuespillere, og med det her samarbejde danner vi en fælles front for at udvikle kunsten og give publikum stærke fortællinger med skuespillernes præstationer i centrum.”

Med denne trilogi får publikum i både København og Odense altså mulighed for at opleve en række hjemsøgende Ibsen-værker med skuespilpræstationen i fokus.

En nøgen kvinde i et badekar. Hun har et overrasket - måske forskræmt udtryk i ansigtet. Fra forestillingen Fruen fra havet på Odesense Teater.

bag scenen / odense teater

 

Forestillingsleder
CAMILLA CALUNDANN

Sceneteknisk ansvarlig
CASPER JUUL VILLADSEN

Rekvisitør
PERNILLE NIELSEN

Teamleder sceneteknik & værksteder
BO ØSTERHÅB

Teamleder lyd, lys og arrangementer
HENRIK SPANGSBO

Kostumeansvarlig
SUSANNE SVENDSEN

Maskør
RIKKE PORNER / EA HVARRE

Chef for kostumeafdelingen
MATHIAS AUGUST BORG

Produktionsleder
KENN LUND NIELSEN

Producent
LOA HAISLUND LARSEN

Leder af økonomi, personale & service
DORTE GUTT ANDREASSEN

Pressefotos
EMILIA THERESE

Grafisk design
ANE NEJSUM

Opsætning
DINNA ANDERSEN

Kommunikations- og marketingchef
MORTEN SKOV

Teaterdirektør
JACOB SCHJØDT

Økonomi- og HR-direktør
ALLAN WISSMANN

 

bag scenen / husets teater

 

Scenemester
CLAUS ARILDT

Scenebyggere
CLAUS ARRILDT, JØRGEN SKYTTE

Forestillingsleder & rekvisitør
PERNILLE MIKKELSEN

Kostumier & systueleder
HANNE MØRUP

Teknisk chef og afvikler
CHRISTIAN VEST BERNTSEN

Teknisk elev
STEEN ASKEGAARD

PR & kommunikation
MY VAN DIJK

Art Director
ÅSMUND SOLLIGØGDA

Fotos
EMILIA THERESE

Videoer
CHRISTIAN BREMS

Administrator & producent
SIMONE HJULER ANDERSEN

Foyeransvarlig
JONATHAN MIKKEL STOUGAARD

Rengøringsansvarlig
SOFIE HJORT

Bogholder
JETTE NIELSEN

Husets Teaters teaterchef
LIV HELM

Husets Teaters administrative chef
AGNETE KRABBE

 

tak til

Havfruen Karin

 

Forestillingen er gavmildt støttet af:

Statens Kunstfond, Knud Højgaards Fond, Lemvigh-Müller Fonden, Hoffmann & Husmans Fond, Augustinus Fonden, Wilhelm Hansen Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens fond, Slots- og kulturstyrelsen. 

tak til vores sponsorer

Der skal lyde en stor tak til vores mange sponsorer. Vil du vide mere om vores sponsornetværk, og de forskellige virksomheder der støtter Odense Teater, kan du læse mere her

I KUNSTEN KAN LIVET KENDES