Oplevelser
Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.
Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.
Priser
Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.
Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.
Om teatret
Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.
Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.
Praktisk info
Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.
Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.
Skoler
Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.
Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.
Søg
Begynd indtastning for at søge
Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.
Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.
Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.
Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.
Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.
Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.
Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.
Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.
Begynd indtastning og klik søg for at foretage en søgning
aF Githa Lehrmann
ingen pause
Spilletid Ca. 1 time
Bente Rasmussen er begyndt at dyrke ansigtsyoga. Det hjælper mod de rynker, der kommer på overlæben – det man kalder ”hønserøv”.
Men burde man ikke bære sine bekymringsrynker med stolthed? Er kroppens ar ikke bare et bevis på et levet liv; en kropslig erindring om hvorfor det gik så galt dengang i bus 164? Om sparket over skinnebenet, der pludselig virkede som det bedste argument.
Githa Lehrmann fejrer sit 40-års skuespillerjubilæum på Odense Teater og debuterer samtidig som dramatiker med denne nyskrevne hverdagsberetning om et kvindeliv.
Interview med Githa Lehrmann
Githa Lehrmann blev uddannet i 1985 på Odense Teaters elevskole. Hun har siden haft opgaver på mange forskellige teatre i Danmark og har været en fast del af skuespillerensemblet både på Aalborg Teater og Odense Teater. Derudover er hun en elsket lydbogsindlæser og har modtaget flere priser for sit arbejde med indlæsning af bøger.
Du har en lang karriere som skuespiller bag dig, men 'Ansigtsyoga for begyndere' er din dramatikerdebut. Hvordan opstod idéen til forestillingen?
– Jeg har indtalt tusindvis af lydbøger, og det har uden tvivl inspireret mig. Jeg har haft rigtig mange historier gennem mit hoved, dels når jeg har læst og spillet andres historier, men også når jeg har digtet mine egne. Da jeg først satte mig ned og skrev, kom det bare væltende, forklarer Githa Lehrmann og tilføjer, at hun længe havde leget med tanken om at skrive.
Da hun læste Rikke Viemoses bog 'Nu taler jeg', skrevet til forfatterens datter om de udfordringer, hun havde mødt som kvinde, blev hun inspireret til selv at fortælle videre. Githa Lehrmann ville gerne give stemme til de mange kvinder, hun har kendt eller mødt gennem tiden, og som hun synes rummer imponerende og værdifulde historier.
– Kvinder på min alder er nogle af de mennesker, der kommer allermest i teatret. Jeg har spillet mange forestillinger for de kvinder, og nu havde jeg virkelig lyst til at fortælle en historie om det sted, de står i livet. Det mangler jeg også selv, når jeg går i teatret.
Forestillingen handler om kvinden Bente. Hvordan faldt valget på hende – og hvem er hun?
– Bente er en ganske almindelig kvinde, som har været gift og skilt og i det hele taget har oplevet lidt af hvert igennem sit liv. Hun er på en måde en repræsentant for alle de kvinder, jeg gerne vil fortælle om og fortælle til. Hun er både dig og mig, siger Githa Lehrmann.
Figuren Bente rummer elementer af de mange kvinder, hun har mødt, og indimellem også noget fra hende selv. Bente er et billede på Githa Lehrmanns egen generation – en generation af kvinder, der sørger for, at tingene bliver løst. Kvinder som gerne vil have, at alle har det godt, og som ofte er blevet opdraget til at være de “pæne piger”.
Og hvad er der med den ansigtsyoga?
– Jeg faldt over det en dag og syntes, det var virkelig mærkeligt og sjovt. Det handler også om det med at blive ældre. At forstå og omfavne, at man er ved at blive gammel, og så alligevel ikke rigtig kunne holde det ud, og forsøge at undslippe det på alle mulige mærkelige måder. Ansigtsyoga er trods alt bedre end at få lavet en kosmetisk operation.
Du fejrer dit 40-års jubilæum i forbindelse med forestillingen. Er der særlige oplevelser eller roller, som har haft stor betydning for dig? Og hvordan føles det at kigge tilbage på karrieren?
Githa må indrømme, at det er svært at vælge enkelte øjeblikke ud efter mere end 100 forestillinger. Som i livet husker man især dem, hvor alt gik op i en højere enhed – og de få katastrofer, der sætter sig i kroppen.
– Jeg synes, der har været mange skønne forestillinger og fantastiske roller. Men inden for de senere år synes jeg, at vores Shakespeare-maraton 'Det europæiske slagtehus' var en stor oplevelse at være en del af. Og så husker jeg selvfølgelig tydeligt min debut som kvinden 'Varja i Kirsebærhaven'. Det var, da jeg lige var blevet uddannet. Det var en skøn overraskelse, at jeg blev tilbudt sådan en stor rolle med det samme.
Når Githa Lehrmann ser tilbage på sin karriere, er det med stor taknemmelighed. Hun fremhæver, at hun næsten hele sit arbejdsliv har været en del af et ensemble – først i Aalborg og senere i Odense – en arbejdsform, hun elsker.
– I et ensemble er fællesskabet i centrum, og samspillet er det vigtigste. Ingen er bedre end deres medspillere. Vi gør hinanden gode. Og så er teatret fyldt med kreative mennesker, der brænder for det, de arbejder med. Det nyder jeg virkelig meget.
Af
Githa Lehrmann
Instruktør
Jacob schjødt
Chefdramaturg
Mathias Rosenkrands Bech
Lysdesign
Henrik Kegnæs Spangsbo
Scenografi og Kostumedesign
Mathias August Borg
Medvirkende
produktion
Forestillingsleder
ANNE METTE JUUL
Sufflør
SIGNE AMALIE BJERRE
Sceneteknisk ansvarlig
PERNILLE KYNDBY BEJDER
Produktionskoordinator
SIGNE JOHANSEN
Teamleder sceneteknik samt produktionsleder
KENN LUND NIELSEN
Smede
FLEMMING MIKKELSEN / JOHN RASMUSSEN / KLAUS THINESEN
Snedkere
STIG LINAA JENSEN / MORTEN OSCAR ALEXANDERSEN / LAUGE VOIGT
Malere
STEEN ASGER FREDERIKSEN / MIA ZANDER BAKDAL
Rekvisitør
PERNILLE NIELSEN
Teamleder værksteder
BO ØSTERHÅB
Lyd-, Lystekniker og afvikler
MAJA NAVNE
Teamleder lyd, lys og arrangementer
HENRIK KEGNÆS SPANGSBO
Maskør
EA HVARRE
Chef for kostumeafdelingen
MATHIAS AUGUST BORG
Producent
LOA HAISLUND LARSEN
Leder af økonomi, personale og service,
DORTE GUTT ANDREASSEN
Pressefotos
MARTIN LIEBMANN / ROBERT WENGLER
Programredaktion
LINE SIMONSEN
Grafisk design
ANE NEJSUM
Opsætning
DINNA ANDERSEN
Kommunikations- og marketingchef
MORTEN SKOV
direktion
Teaterdirektør
JACOB SCHJØDT
Økonomi- og HR-direktør
ALLAN WISSMANN
tak til vores sponsorer
Der skal lyde en stor tak til vores mange sponsorer. Vil du vide mere om vores sponsornetværk, og de forskellige virksomheder der støtter Odense Teater, kan du læse mere her