Odense Teater | Momo og tidstyvene | Instruktørens tanker

Interview

En vigtig historie

Det er instruktør Astrid Lindhardt som iscenesætter historien om Momo og tidstyvene. Det er en historie, hun har haft med sig siden sin barndom, hvor hun læste bogen.

 

- Eventyret gjorde et stort indtryk på mig kan jeg huske. Jeg kunne identificere mig med hendes stærke retfærdighedssans og fantasi. Momo kæmper for noget, hun virkelig tror på. Der er noget anderledes over hende.

 

Med historien om Momo spørger Michael Ende, hvad det egentlig er vigtigt at bruge sin tid på. Det trænger vi i den grad til at spørge os selv om i dag, synes Astrid Lindhardt.

 

- Momo og tidstyvene tager vores forhold til tid under behandling på en eventyrlig måde. Tid er jo noget, alle mennesker har et forhold til og jeg synes, at historien stiller nogle spørgsmål, som det altid er værd at reflektere over. Hvad skal vi bruge
vores tid til? Er vi nærværende nok? Lytter vi kun til dem, vi er enige med? og er vi egentlig nysgerrige nok på hinanden?

 

Historien er skrevet i 1973, men den er stadig yderst relevant og tankevækkende.

 

- Vi lever i en tid, hvor både børn og voksne er stressede og tilsyneladende bliver stadig mere stressede. Vi har en masse teknologiske muligheder, der betyder, at vi bruger mere og mere tid foran en skærm. Vi er simpelthen mindre fysisk tilstede sammen. Vi er ikke tilstede i nuet og er mindre nærværende. Men øjenkontakt og fysiske menneskelige møder er vigtige og den nye virkelighed har mange forskellige konsekvenser, tror jeg. Jeg læste for eksempel den anden dag, at børn holder op med at lege tidligere og tidligere.

 

Men det er vel ikke kun børnene, der kan lære noget af Momo?

 

- Jeg tror historien har noget at fortælle mange forskellige aldersgrupper. Både børn og voksne føler, at vi bliver overset og at der ikke bliver brugt tid på os. De voksne synes børnene sidder for meget foran en skærm, men har de voksne egentlig selv tid til at være sammen med børnene? Måske skulle vi tale sammen om, hvad vi hver især opfatter som en god måde at bruge tiden på. Hvad er egentlig god tid? Er god tid at tale sammen, få læst højt eller se film sammen?

 

- Og hvad er dårlig tid. Nogle gange får man dårlig samvittighed over den måde man bruger tiden på. Hvad betyder det? Hvornår har man en god følelse af hvordan man har brugt sin tid? Hvornår har man dårlig samvittighed og skammer sig? Og hvorfor? Er der nogen grundt til det? Hvornår føles det helt rigtigt?

 

- Momo finder ud af, at tiden bor i hjertet. Det er menneskene selv, der skaber deres egen tid og bestemmer hvordan den skal bruges. Hvordan føles tiden inde i vores eget hjerte?

 

Astrid Lindhardt synes også, at der er noget interessant ved, hvor forskelligt børn og voksne kan have det med tid.

 

- For børn føles det nogle gange som om tiden snegler sig af sted og går utrolig langsomt, mens voksne ofte føler at tiden går alt for hurtigt og børnene bliver store, før de har set sig om. Hvad mener vi, når vi siger, at vi har god tid eller at tiden står stille? I Danmark har vi sådan et begreb, der hedder kvalitetstid. Hvad er det egentlig? Hvad mener vi med det?

 

- På et mere politisk plan er Michael Endes historie jo også en kritik af de kapitalistiske vækstsamfund. Det kan måske også være en inspiration til at tale om, hvad vores tid er værd og for hvem. Det er også interessant og sjovt at se på, hvad vi bruger vores tid på sådan mere konkret. Hvor meget tid bruger vi på at arbejde eller gå i skole? Hvor meget sover vi? Hvor meget tid bruger vi på transport? Hvor meget fritid har vi og hvad bruger vi den til? Hvor meget tid bruger vi på at spise? Vaske op og gøre rent? Se på en skærm? Lave lektier? Lege? Være sammen med hinanden? Måske kan det være et godt udgangspunkt for en snak om hvad vores liv består af, og hvordan vi jo selv bestemmer hvad vi op- og nedprioriterer.
Hvem har magten over vores liv? Har vi selv? Og hvis ikke, hvem har så og hvorfor?

 

Momo kan noget ganske særligt, som tiltrækker både børn og voksne til amfiteatret, hvor hun har slået sig ned.

 

- Momo er god til både at lytte og lege. Hun får en masse venner i byen. Hendes opmærksomme lytten skaber mange idéer til lege og fantasien blomstrer. Måske kan vi tænke over, om der er plads nok til nærvær og fordybelse i vores liv?
Hvad vil det sige virkelig at lytte? Er du egentlig selv god til at lytte? Er du en god detektiv i det, den anden siger? Momo har en god fantasi. For mig er det noget af det vigtigste at have: Evnen til at forestille sig, at tingene kan være på en anden måde, end de er nu.

 

Astrid Lindhardt håber, at både børn og voksne vil gå ud af salen og være lidt mere bevidste om nutidens tidstyve og med lyst til at øve sig i at lytte mere til hinanden.

 

(Tekst af Line Hede Simonsen)

Teatersalen/ODEON

8. feb. - 23. mar. 2024

Pris

Fra 150 - 295 kr. 

spilletider

Tir.-fre. Kl. 17.30

Lørdag Kl. 12.00

Vinterferien 10.-17. feb. kl. 14.00

Praktiske informationer

Forestillingen starter på det tidspunkt, der står skrevet på din billet. Dørene til teatret/foyerområdet åbner en time før forestillingen begynder. Dørene ind til salen åbner som udgangspunkt en halv time før forestillingen begynder. Vi ser gerne, at du kommer i god tid, så du kan nå at finde din plads og sætte dig til rette inden forestillingen starter.

Kommer du for sent til en forestilling, og er dørene lukkede, kan du først blive lukket ind i en eventuel pause. Billetter refunderes ikke.

Uanset om du skal i teatret i Jernbanegade eller i kulturhuset Odeon, så anbefaler vi at bruge parkeringskælderen under kulturhuset Odeon, da der rigeligt med plads. 

Der er fire forskellige indgange, og den der ligger tættest på teatret i Jernbanegade er ind/udkørsel via Nørregade lige ved Fakta – den hedder Vest. Hvis du skal i Teatersalen er alle indgange gode. 

Læs mere om parkering

Det er nemt at komme til Odense Teater med den kollektive trafik. Odense Teater ligger kun 5 minutters gang fra Odense Banegård, hvor både regionale busser, bybusser, tog og letbanen stopper. Kryds Østre Stationsvej og gå gennem Kongens Have, og så er du ved teatret.

Se kort her


Skal du se en forestilling i Teatersalen på Odeon, er der letbanestop lige udenfor, og kommer du fra Odense Banegård er der også kun 5 minutters gang.

Se kort her

I Jernbanegade er der gratis garderober, du kan benytte på eget ansvar. Der er dog ikke så mange, så hvis der er fyldt er du velkommen til at tage dit overtøj med ind i salen. 

I Teatersalen i Odeon kan du tage dit overtøj med ind i salen eller benytte garderobestativer på eget ansvar i foyeren.

Det står på din billet, hvor du skal sidde henne i salen. På alle vores scener er der personale til stede, som kan hjælpe dig med at finde din plads. Der er først adgang til salen, når personalet åbner dørene.

På Værkstedet og Foyerscenen er der unummererede pladser. Er du dårligt gående, seende eller hørende kan du henvende dig til en forhuspersonalet og få reserveret en plads i salen.

Du kan altid købe lækre snacks og drikkevarer før forestillingen i vores foyerområder. Du kan bestille dine drikkevarer til pausen inden forestillingen starter, så slipper du for eventuel kø. Du må gerne nyde dine drikkevarer og snacks inde i salen. Vi opfordrer dog til, at larme så lidt som muligt

Nelle's i Jernbanegade
Den populære Odense-kæde Nelle's driver caféen på Odense Teater i Jernbanegade. Så om du skal i teatret og se en forestilling og skal have stillet den lille sult, eller om du bare skal ud og hygge, så klarer de den. Læs mere om Nelle's

Odeon
Skal du opleve en forestilling i Teatersalen i Odeon, så kan du at besøge Café Odeon Social eller Restaurant Schiøtz. Læs mere om Odeons spisesteder.

Hvis der er pause i forestillingen, skriver vi det her på hjemmesiden under den pågældende forestilling umiddelbart inden premieren. Pauserne varer typisk 15 minutter. Vær opmærksom på, hvornår klokken ringer i foyeren - når klokken ringer, skal du gå til din plads.

KØRESTOLE
Kørestolsbrugere har adgang til alle teatrets scener. Ved køb af billet skal du oplyse, at du er kørestolsbruger. Der er indgang til Store Scene for kørestole gennem Café Nelle's Odense Teater. Kontakt teatrets personale, hvis du har brug for hjælp. Det er vigtigt, at du gør opmærksom på at du har en kørestol med når du køber din billet, så vi kan have en plads klar til dig.

TELESLYNGE
Odense Teater har fået teleslynge på Store Scene (Jernbanegade). Af tekniske grunde, som vi ikke kan ændre på, dækker Teleslyngen bedst på række 7-15 (gulv) og samt 1. og 2. balkon – den kan også virke på de øvrige rækker, men her kan vi ikke garantere den bedste oplevelse.

Når vi spiller i ODEONs Store Sal, er der teleslynge på gulv og 1. balkon. På 2. balkon kan der udleveres IR modtagere, som kan bruges sammen med et høreapparat.

Der er ikke mulighed for teleslynge på teatrets andre scener (Teatersalen i ODEON, Værkstedet eller foyerscenen).

Kontakt teatrets personale inden forestillingen for nærmere information.

 

Læs mere vedr. særlige behov under FAQ

I kunsten kan livet kendes